افزونه به ۵ بخش اصلی تقسیم میشود:
- پیشخوان: اطلاعات کلی از انواع و تعداد لیدهای دریافت شده و تحلیل آنها را دریافت میکنید
- گزارشها: اطلاعات دقیق در مورد انواع و تعداد لیدها در قالب چارت و نمودار را دریافت میکنید
- سرنخهای فروش: سرنخهای فروش شما در این بخش گردآوری میشوند
- افزودنیها: ابزارهای کاربری که مرتبط با دریافت لید هست را میتوانید فعال و استفاده کنید
- تنظیمات: تنظیمات کلی افزونه در این بخش قرار دارد
پیش از اینکه بخشهای مختلف افزونه را توضیح دهیم اشاره کنیم که تمرکز فعلی افزونه بروی تعاملات لید محور است.
تعاملاتی از کاربران سایت که …
- موجب میشود بتوانیم اطلاعاتی از آنها بدست بیاوریم، همانند پر کردن فرم در سایت که شماره تماس یا ایمیل کاربر در اختیار شما قرار میگیرد
- تمایل دارند با شما ارتباط برقرار کنند، همانند کلیک کردن بروی شماره تماس جهت تماس مستقیم یا تلاش جهت ارسال ایمیل از طریق لینک داخل سایت
- تعاملاتی از کاربران سایت که موجب میشود به سایر کانالهای فروش دست پیدا کنند، همانند کلیک کردن بروی لینک واتساپ یا تلگرام در سایت و تلاش جهت شروع گفتگو با شما
همه موارد و شرایط فوق را ما تعامل لیدمحور در نظر میگیریم.
پیشخوان
در پیشخوان شما اطلاعات کلی و کاربردی را در مورد انواع لید و تعداد آنها دریافت میکنید. در قسمت بالای پیشخوان، در بخش خاکستری رنگ، شما تعداد مجموع لیدهای دریافتی از ابتدای نصب افزونه را بصورت یکجا مشاهده میکنید. در کنار آن نیز میتوانید مجموع «لیدهای روز جاری»، «لیدهای هفته جاری»، «لیدهای ماه جاری» را مشاهده کنید. در پایین هر باکس نیز نوع لیدهای آن درج شده است که به ترتیب «تماسها»، «پلتفرمهای اجتماعی»، «ایمیلها» و «فرمها» هستند.
در پایین بخش شما میتوانید اطلاعات تحلیل شدهای را از لیدهای خود دریافت کنید:
- جایگاه: در بخش جایگاه شما میتوانید بصورت کلی متوجه شوید که لیدهای خود را از کدام جایگاه سایت ( مثل هدر، فوتر، درون محتوا یا دکمه تماس افزونه ) بدست آوردهاید
- نوع دستگاه: در این بخش شما اطلاعاتی درباره اینکه از چه دستگاهی (Device) لید دریافت کردهاید را مشاهده میکنید
- نوع لید: این افزونه انواع لیدهای شما را رهگیری میکند، در این بخش بیشترین نوع لید را مشاهده میکنید
- کشور: بیشترین کشوری که شما از آن لید دریافت میکنید برای شما مشخص میشود
آمار تحلیلی از ساعتهایی که بیشترین میزان لید دریافت میشود را در بخش بعدی مشاهده میکنید
دیتای تحلیلی که در بخش بعدی بدست میاورید نمای کلی از اینکه کدام لندینگ و کدام شبکه اجتماعی شما برای مخاطبان شما محبوب است (با محوریت لید و سرنخ فروش ) را مشاهده میکنید
شما در بخش بعدی اطلاعاتی درباره روزهایی که بیشترین لید را دریافت میکنید، بدست میاورید
گزارش ها
شما در بخش گزارشها میتوانید اطلاعات دقیقتری را از لیدهای خود بصورت نمودار و آمار بدست بیاورید. در قسمت بالای این بخش شما میتوانید تنظیماتی را برای دریافت اطلاعات ایجاد کنید. این تنظیمات شامل انتخاب گزارش «روزانه»، «ماهیانه» و «سالیانه» است. همچنین میتوانید در پایین این تبها، نوع لیدی که میخواهید را فیلتر کنید یا همه لیدها را یکجا مشاهده کنید، همچنین زمان دقیق را هم میتوانید فیلتر کنید.
در قسمت «گزارش لیدها» شما میتوانید براساس نوع لیدی که در قسمت قبل فیلتر کردهاید، تعداد لیدهای دریافتی آن نوع را مشاهده کنید. بطور مثال نوع لید در تصویر تماسها انتخاب شده است. میبینیم که در نمودار ۲ شماره تماس شناسایی شده است، این شمارههایی هستند که شما روی سایت در بخشهای مختلف به کار بردهاید و پس از اینکه مخاطب جهت تماس روی آنها کلیک کرده است، افزونه آنها را شناسایی کرده است.
در سمت «نمای کلی» مجموع تعداد لیدی که فیلتر کردید نمایش داده میشود اما براساس بازه زمانی که انتخاب کردهاید به شما نمایش داده میشود. طور مثال ما زمانبندی روزانه را انتخاب کردهایم و در اینجا میتوانیم مشاهده کنیم که در چه زمانی لیدها توسط مخاطبان ایجاد شده است.
در نمودار «نمای کلی» شما میتوانستید مجموع لیدها را براساس نوع لیدی که انتخاب کردهاید را مشاهده کنید. برای اینکه بتوانید مثلا دیتای فقط یکی از شماره تماسهای خود را داشته باشید از نمودار «نمودار جزئیات» میتوانید استفاده کنید. در سمت راست لیدها نمایش داده میشود که میتوانید با کلیک بروی آنها، فقط دیتای همان لید را داشته باشید.
در بخش بعدی شما میتوانید اطلاعاتی را درباره اینکه لیدهای شما از چه جایگاههایی بدست آمده در بخش «نمودار جایگاهها» بدست بیاورید. همچنین میتوانید از «جدول صفحات» برای اینکه بدانید کدام صفحات شما بیشترین لید را ایجاد میکنند استفاده کنید. از اطلاعات این بخش میتوانید برای بهینهسازی کمپینهای فروش خود بسیار استفاده کنید.
آخرین اطلاعاتی که در گزارشها میتوانید بدست بیاورید مربوط به دستگاه و کشورهایی است که از آن لید دریافت کردهاید. که در تصویر زیر ملاحظه میکنید.
سرنخهای فروش
در قسمت سرنخهای فروش میتوانید لیدهایی که از طریق «لیدباکس» جمع آوری شدهاند را مشاهده کنید. ویژگی دریافت سرنخهای فروش یا همان «لیدباکس» بصورت پیشفرض فعال نیست چون میبایست تنظیمات شخصی خود را برای دریافت اطلاعات مشخص کنید و سپس فعال شود. برای فعالسازی میبایست از بخش «افزودنیها»، «دریافت سرنخ فروش» را فعال کنید سپس در این بخش اطلاعات دریافت شده را ملاحظه کنید
شما از طریق دکمه «دریافت خروجی با فرمت CSV» میتوانید این جدول را اکسپورت بگیرید. اگر تمایل داشته باشید این جدول را در اکسل مدیریت کنید از طریق این کانورتور یا سایتهای مشابه، میتوانید CSV را به XLS یا XLSX تبدیل کنید.
افزودنیها
در حال حاضر ۳ افزونه بصورت رایگان همان ایزی ترک به شما ارائه میشود و نیاز به خرید و نصب افزونههای مشابه دیگر نیست. در اپدیتهای بعدی، افزودنیهای کاربردی بیشتری که برای دریافت لیدهای بیشتر و بهبود پرفورمنس مارکتینگ سایت شما مورد نیاز است را ارائه خواهیم کرد.
دریافت سرنخ فروش
از طریق فعال کردن این بخش در واقع «لیدباکس» را فعال میکنید. لیدباکس به شما کمک میکند که وقتی کاربر شما بخواهد تعاملی مثل تماس تلفنی داشته باشد، پیش از ورود به اپ تماس، اطلاعاتی از کاربر همانند نام، شماره تماس و ایمیل را دریافت کنید (بسیاری از کاربران روی دکمه یا شماره تماس سایت شما کلیک میکنند اما از تماس منصرف میشوند، شما میتوانید این کاربران را ریتنشن کنید، همچنین میتوانید بدون نیاز به CRM خاصی لیست مخاطبان سایت را گردآوری کنید و در کمپینهای فروش خود برای ریتارگت کردن از آنها استفاده کنید). در قسمت «فعالسازی لیدباکس برای» شما میتوانید مشخص کنید که لیدباکس چه زمانی به کاربر نشان داده شود، مثلا وقتی روی یکی از شبکههای اجتماعی کلیک کرد، یا روی شماره تماسی روی سایت کلیک کرد یا قصد داشت ایمیلی ارسال کند.
پس از فعالسازی گزینه دریافت سرنخهای فروش، لیدباکس در سایت شما (پس از تعامل کاربر) به شکل زیر نمایش داده خواهد شد. که گزینههای داخل آن را مشاهده کردید که میتوانید تنظیم کنید، همچنین میتوانید ثبت اطلاعات را اجباری کنید یا دکمه «بستن» را فعال کنید و ثبت اطلاعات اختیاری باشد.
افزودن دکمه تماس ۱ و ۲
به کمک این افزودنی شما میتوانید دکمههای تماس کنار سایت خود ایجاد و شخصی سازی کنید. این افزودنی برای دریافت تماس تلفنی از سایت بسیار موثر است.
- وضعیت: فعال و غیرفعال کردن دکمه تماس
- جایگاه: نمایش در سمت راست یا چپ صفحه
- نام دکمه: نوشته روی دکمه تماس را میتوانید تنظیم کنید (اگر نوشتهای لازم ندارید، این بخش را خالی بگذارید)
- شماره تلفن: شماره تلفن خود را اینجا وارد کنید
- رنگ پسزمینه: رنگ پسزمینه دکمه را میتوانید انتخاب کنید
- رنگ متن: رنگ نوشته را میتوانید انتخاب کنید
- رنگ حاشیه: رنگ حاشیه یا همان کادر دور را انتخاب کنید
- ضخامت حاشیه: اندازه حاشیه را همان کادر دور را میتوانید تعیین کنید
- گردی گوشههای آیکون: میتوانید گوشههای آیکون را گرد کنید
- فاصله داخلی عمودی: فاصله عمودی داخلی متن و آیکون نسبت به بالا و پایین پس زمینه را تنظیم میکنید
- فاصله داخلی افقی: فاصله افقی داخلی متن و آیکون نسبت به چپ و راست پس زمینه را تنظیم میکنید
- فاصله بیرونی عمودی: فاصله بیرونی از بالا و پایین دکمه را تنظیم میکنید
- فاصله بیرونیی افقی: فاصله بیرونی از چپ و راست دکمه را تنظیم میکنید
- سایز فونت: اندازه فونت و آیکون نوشته
- برجسته کردن: نوشته را میتوانید Bold یا همان برجسته کنید
- آیکون اختصاصی: میتوانید از fontawesome برای تغییر آیکون مورد نظر خود استفاده کنید
- محل آیکون اختصاصی: میتوانید تعیین کنید آیکن چپ یا راست نوشته قرار بگیرد
- کدهای css اختصاصی: میتوانید کدهای css اختصاصی خود را برای اعمال تغییرات ظاهری اینجا وارد کنید
- نمایش در همه صفحات به جز: با استفاده از قواعد Regex میتوانید نمایش در برخی صفحات را استثنا کنید
- نمایش فقط در صفحات: با استفاده از قواعد Regex میتوانید نمایش به صفحات خاصی محدود کنید
افزودن شبکه های اجتماعی
به کمک این افزودنی شما میتوانید آیکونهای شبکههای اجتماعی را در سایت خود بصورت فیکس برای دسترسی راحتتر مخاطبان و تعامل بیشتر ایجاد کنید. درج شماره واتساپ و تلگرام موجب دریافت لیدهای ارتباطی موثری میشود. همچنین شما میتوانید مخاطبان را سایر کانال های مارکتینگ خود همچون اینستاگرام، یوتیوب و … هدایت کنید.
میتوانید شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای معروف که در تصویر مشخص هستند را به راحتی با درج لینک در باکس و دکمه کنار آن فعالسازی کنید، همچنین برای هر شبکه اجتماعی میتوانید رنگی را به دلخواه انتخاب کنید که در پسزمینه دکمه قرار میگیرد.
- موقعیت افقی: تعیین محل نمایش لیست دکمهها در سمت چپ یا راست
- موقعیت عمودی: تعیین محل نمایش لیست دکمهها در بالا یا پایین
- چیدمان: مشخص کردم چیدمان افقی یا عمودی دکمهها کنار هم
- رنگ آیکون: رنگ آیکون شبکههای اجتماعی را میتوانید تعیین کنید
- فاصله بین آیکونها: میتوانید فاصله بین آیکونها از یکدیگر را تعیین کنید
- اندازه آیکون: اندازه آیکون را در داخل دکمه مشخص میکنید
- گردی گوشههای آیکون: میزان گرد بودن گوشههای آیکون را مشخص کنید
- فاصله خارجی: میزان فاصله بیرونی کل دکمهها را از اطرف تنظیم میکند
- باز شدن در تب جدید: تعیین میکنید که با کلیک روی دکمه، در همان صفحه لود شود یا در تب جدید
- نمایش در همه صفحات به جز: با استفاده از قواعد Regex میتوانید نمایش در برخی صفحات را استثنا کنید
- نمایش فقط در صفحات: با استفاده از قواعد Regex میتوانید نمایش به صفحات خاصی محدود کنید
تنظیمات
در بخش تنظیمات شما میتوانید قابلیتهای کلی از افزونه را مدیریت و تنظیم کنید. اگر نیاز دارید که از تقویم شمسی در گزارشها استفاده کنید، میتوانید تیک گزینه فعال کردن تقویم شمسی را بزنید. افزونه بصورت پیشفرض از زمان تنظیم شده برای وردپرس جهت ذخیره لیدها و تهیه گزارشها استفاده میکند، اگر نیاز دارید که بدون تغییر دادن زمان پیشفرض وردپرس، زمان افزونه را تغییر دهید میتوانید از گزینه «منطقه زمانی را انتخاب کنید» استفاده کنید.
در نهایت به هر دلیل اگر خواستید که دیتاهای ذخیره شده در افزونه را ریست کنید، میتوانید از دکمه «ریست کردن اطلاعات تمام لیدها» استفاده کنید. دقت کنید که پس از ریست کردن، بازیابی اطلاعات ممکن نیست، پس زمانی از این گزینه استفاده کنید که از بابت پاک کردن همه اطلاعات مطمئن هستید.